گفتگو با خانم دکتر پیری متخصص روانشناسی صنعتی و سازمانی درباره ی آسیب شناسی سازمانها(بخش ششم)
سوال ششم:
در زمینه ضرورت آسیب شناسی سازمانی و در امان ماندن سازمانها از آسیب ها، شما چه توصیه هایی برای سازمان ها دارید؟
۱. ماموریت ها ،چشم انداز سازمان و اهداف سازمان کاملا واضح باشند.
۲. اهداف عملیاتی که به سازمان کمک می کند تا به هدف های میان مدت و طولانی مدت برسد کاملاً روشن باشند .
۳. در تعیین اهداف سازمانی که متناسب با منابعی است که سازمان از آنها بهره می برد نظیر منابع مالی، مادی، اطلاعات و سرمایه های انسانی ، حتماً یک مشاور بالندگی سازمانی، یک مشاور تغییر، و به عبارتی یک مشاور روانشناس صنعتی و سازمانی به همراه تیمش در کنار مدیر سازمان حضور داشته باشد تا کار خوب آنها بتواند از نظر روانی افراد سازمان را برای انجام کار مطلوب آماده تر کند و مهیا تر سازد.
۴. اگر قرار است تغییری در سازمان ایجاد شود، اگر قرار است مداخلهای در سازمان ایجاد شود، باید برای آن هزینه شود. هزینه نه صرفا از نظر مادی، بلکه از نظر زمانی. آنچه باید در اینجا به آن تاکید کرد این است که مدیران و کارکنان سازمان باید صبور باشند. هیچ مشاوری نمی تواند در یک زمان کوتاه در سازمان، معجزه ایجاد کند،مگر اینکه خود مدیر به ضرورت وجود یک متخصص در کنارش پی برده باشد.
و نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که مدیر سازمان بایستی راهکار های مطرح شده از سوی مشاور را به مرور زمان، متناسب با فرهنگ کاری، متناسب با حجم کار و متناسب با هزینه متعادلی که در نظر گرفته است، به پیش ببرد.
وقتی یک سازمانی از درون آسیب دیده است به یکباره نمی توان آن را آسیب زدایی و درمان نمود. مانند شخص بیماری که دوره طولانی مدتی را بیمار بوده است و هیچ پزشکی نمیتواند یکباره او را معالجه کند، چرا که اول باید به تشخیص درست بیماری اقدام کند و بعد با مرور زمان، داروها اثر می گذارند. و بیمار باید صبور باشد تا بهبودی بتدریج حاصل شود مثلا به مدت دو هفته، ۲۰ روز، دو ماه، سه ماه، بسته به شدت میزان گسترش و پیشرفت بیماری، زمان درمان متفاوت خواهد بود. اگر قرار باشد نتیجه ای حاصل شود از شتابزدگی و عجله کردن باید پرهیز کرد. همان طور که قبلا هم بیان شد درمان عجولانه، چون مبتنی بر شناخت ناقص است به نتیجه نمیرسد. صبور بودن، هزینه کردن از نظر زمان و از نظر مالی، کمک میکند که در سازمان از آسیب های جدی پیشگیری بشود و سازمان بتواند زودتر و بهتر به هدف هایش برسد.
۵. سازمان همیشه این را در نظر داشته باشد که با تحولات محیط اجتماعی به عنوان یک عامل تاثیرگذار بر روی افراد، و همینطور با تغییرات سازمانی ، ممکن است رفتار افراد سازمان تغییر کند و هر چقدر مداخلات سازمانی و توصیههای روانشناسان صنعتی و سازمانی در محیط کار به صورت عملیاتی و روشن، با جلسات منظم ،با توصیه نامه ها ، با دستورالعمل های رسمی و بطور شفاف، به افراد نشان داده شود مطمئناً اعتماد سازمانی بیشتر می شود، و تعامل و همکاری بیشتری در آسیب زدایی سازمان میان کارکنان سازمان شکل خواهد گرفت و سازمان به موفقیت خواهد رسید.
بخش هفتم گفتگو با متخصص روانشناسی صنعتی و سازمانی درباره ی آسیب شناسی سازمانها را اینجا بخوانید.